Leren doe je niet alleen door te lezen, maar juist door eropuit te trekken en dingen te ervaren in het echte leven. Door te doen, leer je namelijk nog veel meer! Bij ons op school leer je om zelfstandig te worden en vaardigheden te ontwikkelen die jou klaarstomen voor de toekomst.
Over het onderwijsconcept
Onze school is dé plek voor zelfbewuste ‘slimme doeners’. Hier combineren we de theorie van de mavo met praktische toepassingen. Dankzij de kracht van kleinschaligheid krijg je volop ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Vanaf het eerste jaar koppelen we de theorie aan de echte wereld, met richtingen als ondernemen, lifestyle en sport. Zo kun je alle kanten op!
Zelf keuzes maken
Wat motiveert jou om het beste uit jezelf te halen? Op deze vraag geven we samen antwoord, terwijl we je voorbereiden op de toekomst. Door zelf keuzes te maken over hoe je leert, ontdek je jouw talenten en ontwikkel je vaardigheden die je de rest van je leven kunt inzetten. We begeleiden je bij het maken van de juiste keuzes en houden rekening met jouw behoeftes en wensen. Of je nu graag zelfstandig werkt of liever samen met anderen, of je nu leert door te lezen of door te experimenteren, bij ons krijg je de ondersteuning die jij nodig hebt. Samen zorgen we ervoor dat jij het beste uit jezelf haalt.
Rustig instromen
De overstap van basisschool naar middelbare school kan spannend zijn: een nieuw gebouw, veel leerlingen, verschillende leraren en andere klasgenoten. In de eerste periode richten we ons vooral op kennismaking, met minder druk op huiswerk en toetsen. Brugklasmentoren begeleiden je intensief en geven je meer ruimte zodra je zelfvertrouwen groeit. We stimuleren zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, zowel in je schoolwerk als in je sociale leven. Vaardigheden zoals plannen en organiseren zijn daarbij essentieel. Samen zorgen we ervoor dat jij je snel thuis voelt en een vliegende start maakt op je nieuwe school.
De mentor
Elke klas heeft een mentor die de spil is in de begeleiding van de leerling en het contactpersoon voor ouders en vakleraren. De mentor fungeert als vraagbaak, begeleidt de leerling individueel en als groep, en houdt de prestaties en het welzijn in de gaten. Ook helpt de mentor bij studievaardigheden, vakkenkeuze en vervolgopleidingen. Omdat de mentor ook vakdocent is, zie je hem of haar meerdere keren per week. Dit zorgt voor extra veel contactmomenten en persoonlijke ondersteuning.
dit is hoe wij leerlingen voorbereiden op de toekomst
GSG de mavo is de eerste stap naar een succesvolle toekomst. Na het behalen van je mavo-diploma kun je alle kanten op.
De wereld ligt aan je voeten! Kies jij ervoor om naar de havo te gaan, of start je een opleiding op het MBO?
Op GSG de mavo leren niet alleen door dingen te lezen, maar ook door eropuit te trekken en de lesstof te ervaren in het echte leven.
We vinden het belangrijk dat leren in een uitdagende en veilige omgeving plaatsvindt, waar respect is voor elkaar en waar iedereen zich welkom voelt.
Persoonlijk contact, een fijne sfeer en samen plezier maken staan centraal. Kinderen die zich goed voelen, leren immers beter.
Bij ons op school leer je om zelfstandig te werken en vaardigheden te ontwikkelen die je voorbereiden op jouw toekomst.
van GSG De mavo De unieke aanpak
De leerdomeinen
We laten jou kiezen of je liever alleen werkt, of juist in een groepje van twee of vier leerlingen. Elke klas heeft een eigen domein, waardoor jij je snel thuis zult voelen op onze school. In de domeinen nemen we de tijd om te ontdekken welke vakken bij jou passen, welke manier van leren voor jou werkt en waar jouw talenten liggen.
Activiteiten Buitenschoolse
De leerlingen van GSG de mavo trekken er regelmatig op uit. Tijdens de buitenschoolse activiteiten ontdekken ze nieuwe interesses en talenten en worden ze uitgedaagd om het beste uit zichzelf te halen.
Hierbij ontdekken de leerlingen op de fiets de verschillende landschappen binnen het Groene Hart, met aandacht voor het verleden, het heden en de toekomst.
Een jaarlijks terugkerend thema, waarbij de vakken wiskunde, biologie en natuurkunde samenwerken, op het gebied van krachten uit de natuur.
Bij geschiedenis maken we wandelingen door het stadscentrum van Gouda. Waarom zou je alleen leren uit boeken, terwijl je vlakbij zo’n mooi stadscentrum bent?
Als het weer het toelaat, trekken de leerlingen eropuit bijvoorbeeld om te gaan suppen op de grachten. Een sportieve belevenis die je de mooiste plekjes van Gouda laat zien.
Veelgestelde vragen
Het domein is een grote ruimte met daarin een openruimte, instructieruimte en stilteruimte.
Elk domein is de thuisbasis van twee of drie klassen. Deze klassen krijgen les in het domein en hebben hier ook hun kluisjes. Naast deze domeinlessen geven we ook andere lessen in het lab (special) zoals aardrijkskunde, biologie, natuur/scheikunde, en LO in de gymzaal.
Het grootste deel van de dag breng je in je eigen domein door, maar dit betekent niet dat je de hele dag op dezelfde plek in het domein zit. Je gaat soms naar een special en je wisselt af en toe binnen het domein van de instructieruimte naar de open ruimte en andersom. Je hebt dus wel wat beweging, maar je hoeft niet met al je spullen door het hele gebouw te sjouwen.
In de brugklas krijg je één uur per week het vak studievaardigheden en twee uur per week B-ST (begeleidend studeren). Bij studievaardigheden leer je over het plannen van schoolwerk en toetsen en er wordt bijvoorbeeld besproken hoe je samenvattingen maakt of hoe je woordjes leert.
De kennis die je opdoet bij studievaardigheden breng je bij B-ST in de praktijk. Hier ga je aan de hand van de studieplanners van de vakken aan de slag. Bij B-ST ga je dus zelf aan het werk, maar er is ook een onderwijsassistent aanwezig die jou begeleidt bij het plannen, maken en voorbereiden van je schoolwerk en toetsen.
Vanaf de tweede klas krijg je het vak studievaardigheden niet meer, maar heb je nog wel B-ST of studiehuisuren. Dit zijn uren waarin je onder begeleiding schoolwerk maakt en leert. Als je moeite hebt met plannen of leren voor een vak kan je hier natuurlijk wel hulp bij krijgen, bijvoorbeeld van je mentor, de vakdocent of een onderwijsassistent.
In Magister staat van elk vak dat jij krijgt een studieplanner. In de studieplanner staat per week aangegeven wat je voor dat vak moet maken of leren. Ook staan evaluatiemomenten en toetsen in de studieplanners. Zo weet je wat je de komende weken te wachten staat. Naast de planning van het vak staan er vaak ook extra materialen, zoals filmpjes of schema’s, in de studieplanner. Het is dus eigenlijk een overzicht van informatie en materialen die jij nodig hebt voor een vak.